Dynamisk allokering af el til el-biler

Det er formålet at afprøve og teknisk demonstrere en smart grid case med begrænset kapacitet på en enkelt stikledning, blandet effektforbrug og opladning af mange eI-biler (EV). Casen er udvalgt således, at afprøvning kan ske med aktuelle markedsaktører med henblik på at demonstrere teknisk modenhed og skalerbarhed for en udvalt business case
Det var projektets formål at afprøve og teknisk demonstrere en Smart Grid case med begrænset kapacitet på en enkelt stikledning, blandet effektforbrug og opladning af mange el-biler (EV). Casen er udvalgt således, at afprøvning kunne ske med aktuelle markedsaktører med henblik på at demonstrere teknisk modenhed og skalerbarhed for en udvalgt business case.
Projektbeskrivelse

DynaPower-projektet udvikler og demonstrerer en helt ny markedsløsning for sikring af eI-nettet mod overforbrug, hvor kunders økonomiske incitament inddrages til at stabilisere det lokale eI-net. EI-forsyningsselskaber leverer el til virksomheder med en aftale om en maksimal belastning fx 100 ampere. Overskridelse af den maksimale belastning er pt. mulig men begrænses ved at påføre kunden en anseendelig udgift. DynaPower giver eI-kunden et værktøj til at optimere sin drift inden for den aftalte
elleverance. Denne ny bottom-up tilgang sikrer at kunder har et økonomisk incitament til at begrænse
overbelastning af eI-nettet ved at optimere forbrug på i kundens egen stikledning. Udfordringen er aktuel inden for opladning af el-biler og især for virksomheder med flere ladere og en flåde af elektriske biler. I takt med at flere eI-biler lader med tre faser for at opnå hurtigere opladningstid, bliver spidsbelastningen på eI-nettet markant højere. Kortere opladningstid giver øget fleksibilitet mht. at flytte strømforbruget til et (Iavlast) tidspunkt, hvor stikledningens maksimale belastning ikke er overskredet.
Denne fleksibilitet sammen med kunders økonomiske incitament er grundlaget for projektet. Projektet adskiller sig
fra andre løsninger ved at løsningen er uafhængig af netoperatører, som kan have et modsatrettet økonomisk incitament til at fastholde kunden i at overskride leveringsaftalen (fastholde kunden i et forhold, hvor den høje takst jævnligt udløses).
Konkret består DynaPower løsningen af et målesystem, en kommunikationsenhed, som tilkobles til et kontrolsystem, der styrer et antal opladere til eI-biler. Hele løsningen testes og valideres i DTUs PowerLabDK.
Løsningen er kompetitiv (konkurrencedygtig) med en række innovative fordele:
1. Måleset-up'et er plug-and-play og skal ikke re-kalibreres på stedet (selvkalibrerende?). Det kan installeres uden bekostelig afbrydelse af elforsyningen.
2. Systemet er fremtidssikret med RWE's system som back-end. EU har dekreteret at RWE skal åbne sin proprietære protokol inden for en kort årrække for at sikre kompatibilitet mellem alle ladestandere og biler.
3. RWE er et af Europas største energiselskaber. Ved at videreudvikle i forlængelse af dette system sikres adgang til en stor erfaring samt eksisterende kundegruppe.
Produktets økonomiske potentiale er meget stort. Dansk Energi oplyser, at problemstillingen allerede er meget relevant i Tyskland og stigende herhjemme med en igangværende diskussion af nye retningslinier. Samtidig indeholder projektet store samfundsøkonomiske gevinster, som ikke tilfalder projektets parter. Løsningen har potentiale til at mindske anlæg af ny infrastruktur i form af kabler og transformere, der ellers må dimensioneres i henhold til en evt. sidsbelastning.

Resultater
I projektet er det lykkedes at foretage en teknisk demonstration af en virkelig Smart Grid case i forhold til begrænset kapacitet på en enkelt stikledning, blandet effektforbrug og opladning af mange el-biler (EV). Casen blev udvalgt således at afprøvning kunne ske med tilgængelig teknologi og aktuelle markedsaktører med henblik på at demonstrere teknisk modenhed og skalerbarhed for en udvalgt business case. Vi fandt problemstillingen i en flåde af elbiler i Købehavns Kommune. Her var vi i stand til at reducere belastningen fra opladning af en elbils flåde, mens vi samtidigt fastholdt bygningens egetforbrug på det daglige niveau inden for rammerne af den eksisterende forsyningsaftale.

Key figures

Periode:
2014 - 2016
Bevillingsår:
2014
Egen finansiering:
0,73 mio.
Støttebeløb:
1,44 mio.
Støtteprocent:
66 %
Projektbudget:
2,17 mio.

Kategori

Program
EUDP
Fælles overordnet teknologiområde
Energieffektivitet
Journalnummer
64014-0151

Deltagere

CLEANCHARGE SOLUTIONS ApS (Main Responsible)
Partner og Økonomi
Partner Tilskud Eget bidrag
CLEANCHARGE SOLUTIONS ApS 0.48 mio. 0.35 mio.
Thiim 0.37 mio. 0.27 mio.
Danmarks Tekniske Universitet (DTU) 0.58 mio. 0.07 mio.
Københavns Kommune 0.05 mio.

Energiforskning.dk - en fælles informationsportal for energiteknologiske forsknings- og udviklingsprogrammer.

Logo innovationsfonden
Logo for EUDP
Logo for elforsk