Energispil(d) for teenagere

Gennem klimarelevant undervisning og målinger af eget elforbrug får skoleelever grundlag for at deltage i et læringsmotiverende onlinespil. Spillet skal engagere de unge i elbesparelser både gennem konkret viden og holdningspåvirkende elementer
Der er udviklet et on-line spil, som skal animere teenagere til at spare elektricitet på værelserne. Spillet er bl.a. baseret på måling af elforbrug på værelserne hos en 7. klasse.
Projektbeskrivelse

Gennem klimarelevant undervisning og målinger af eget elforbrug får skoleelever grundlag for at deltage i et læringsmotiverende onlinespil. Spillet skal engagere de unge i elbesparelser både gennem konkret viden og holdningspåvirkende elementer

Resultater

Der er udviklet et on-line spil, som skal animere teenagere til at spare elektricitet på værelserne. Spillet er bl.a. baseret på måling af elforbrug på værelserne hos en 7. klasse. Et spilforløb på 2 uger er afprøvet på en 7. klasse. Det vurderes, at spillet fungerer, men der foreslås forbedringer i både administrationsudstyr, selve spillet og målerudstyret. Spillet er meget nær markedet, idet det med de nævnte modifikationer kunne benyttes af elever og lærere i 7. klasse. Dermed ville der være basis for at Regionernes udlånscentraler andkaffede et antal klassesæt til udlån til skoler. (Energi 11)

Key figures

Periode:
2009 - 2012
Bevillingsår:
2009
Egen finansiering:
0,47 mio.
Støttebeløb:
1,19 mio.
Støtteprocent:
72 %
Projektbudget:
1,66 mio.

Kategori

Oprindelig title
Energispil(d) for teenagere
Program
ELFORSK
Fælles overordnet teknologiområde
Energieffektivitet
Journalnummer
ELFORSK 341-028

Deltagere

Congin (Main Responsible)
Partner og Økonomi
Partner Tilskud Eget bidrag
Egebjergskolen
Congin
AURA Rådgivning A/S
Teknologisk Institut

Energiforskning.dk - en fælles informationsportal for energiteknologiske forsknings- og udviklingsprogrammer.

Logo innovationsfonden
Logo for EUDP
Logo for elforsk