Halmlogistik

Formålet med projektet er at videreudvikle væsentlige elementer i logistikken for tilvejebringelsen af halm fra mark til fyringsanlæg. Arbejdet omfatter forsøg med tungere Hesstonballer, forøget lastvognskapacitet, optimering af modtagerforhold, andre metoder til brændselstilberedning og indfødning.
Resultater

Projektet havde til formål at fokusere på de elementer i tilvejebringelsen af halm, der kunne nedbringe prisen på halm leveret på værket. De væsentlige aktiviteter var koncentreret om udvikling og forsøg med en helt ny halmpresse til fremstilling af høj densitetsballer i de normale Hesston mål. Selve udviklingsprojektet blev med støtte fra UVE gennemført af TK Energi med flere. Målsætningen var at udvikle en maskine der kunne presse halmballer på Ca. 1000 kg mod de normale Ca. 500 kg, E2's økonomiske andel i udviklingsprojektet omfattede langtidsforsøg med fremstilling af Ca. 65 tunge baller, transport til og håndterings/fyringsforsøg på halmanlæggene på Avedøre 2 (AVV2) og Masnedø (MKV). Resultaterne viste, at maskinen kan presse balleme op til omkring 900 kg, og at det i et næste udviklingstrin er realistisk at komme op på ca. 1000 kg med en mobil version af maskinen. To af fire producenter af halmpresser fandt maskinen meget interessant, men turde ikke gå i gang med næste trin i udviklingen, da det nuværende marked for halmpresser vurderes at være dækket af de kendte typer. Håndtering og transport af høj densitetsballer viste sig at være mulig med eksisterende udstyr. På baggrund af forsøgene på AVV2 og MKV kan det konkluderes, at de værker der har installeret halmkraner til tunge baller kan højdensitetsballerne håndteres. Ligeledes kan værkemes interne transportudstyr også anvendes. De koniske skrueoprivere på MKV (og dermed også Maribo-Sakskøbinganlægget) kan håndtere disse baller uden ændringer, hvorimod AVV2's dobbelttromler formentligt kræver mindre justering af tromlernes indbydes hastigheder. På MKV blev der oprevet og forbrændt 56 baller og på AVV2 8 baller. Fyringsteknisk er ballerne identiske med normale baller, blot skal reguleringen af fremføringshastigheden naturligvis modificeres til at kompensere for den forøgede densitet

Key figures

Periode:
1998 - 2004
Bevillingsår:
1998
Egen finansiering:
0,00 mio.
Støttebeløb:
0,45 mio.
Støtteprocent:
100 %
Projektbudget:
0,45 mio.

Kategori

Oprindelig title
Halmlogistik
Program
ForskEL
Fælles overordnet teknologiområde
Bio og affald
Journalnummer
9124

Deltagere

Ørsted A/S (Main Responsible)
Partner og Økonomi
Partner Tilskud Eget bidrag
No entries available.

Kontakt

Kontakperson
Mosbech, Hakon
Adresse
ENERGI E2 A/S
Lautruphøj 5
DK-2750 Ballerup, Denmark
Mosbech, Hakon , 44806000, e2@e2.dk
Øvr. Partnere: TK Energi

Energiforskning.dk - en fælles informationsportal for energiteknologiske forsknings- og udviklingsprogrammer.

Logo innovationsfonden
Logo for EUDP
Logo for elforsk