Innovativ energiundervisning med henblik på adfærdsændringer

Der udvikles 4 læringsplatforme for oplevelsesbaseret læring, der hver testes på 4 klasser i Helsingør og Rudersdal kommuner. Desuden gennemføres holdnings- og adfærdstests hos alle skoleelever i kommunerne inden undervisningsforløbet og efter et år samt en landsdækkende undersøgelse af energiundervisningen
Hvis der ikke sker en aktiv didaktisk planlægning med klare faglige mål med elevernes mediebrug, får eleverne ikke den faglige indsigt, der er nødvendig i forhold til handlemuligheder, og der kommer ikke til at ske en ændring af deres energivaner.
Projektbeskrivelse

Der udvikles 4 læringsplatforme for oplevelsesbaseret læring, der hver testes på 4 klasser i Helsingør og Rudersdal kommuner. Desuden gennemføres holdnings- og adfærdstests hos alle skoleelever i kommunerne inden undervisningsforløbet og efter et år samt en landsdækkende undersøgelse af energiundervisningen

Resultater

Selvom der bliver undervist i energi i de forskellige naturfag i skolen, fører det ikke til at eleverne handler i deres hverdag – med mindre der sker en kobling mellem de fire domæner. Ingen af platformene er i sig selv tilstrækkelige til at sikre elevers relevante læring om energi i forhold til elevers skolelæring.

Anvendelsen af mediale platforme som vi har brugt i dette projekt, kan være med til føre til en kobling mellem en naturvidenskabelig viden og handling i hverdagen. Hvis der ikke sker en aktiv didaktisk planlægning med klare faglige mål med elevernes mediebrug, får eleverne ikke den faglige indsigt, der er nødvendig i forhold til handlemuligheder, og der kommer ikke til at ske en ændring af deres energivaner.

Selvom forløbene er meget forskellige, er der en række fællestræk som er vigtige for undervisningsplanlægning. I de bedste tilfælde i dette udviklingsprojekt, er det lykkedes at skabe en kobling mellem de forskellige semiotiske domæner, der har været involveret. I dem er det lykkedes at bygge bro mellem skolens domæne, hverdagslivsdomænet, naturvidenskabernes domæne og mediedomænet. Derved har eleverne fået en viden, som er ”flydende”, dvs. at de har en vis grad af beherskelse af feltet, og vi har kunnet observere, at eleverne i deres produktioner har kunnet kombinere domænerne, og de har dokumenteret viden på området i de opfølgende interviews.

Key figures

Periode:
2009 - 2011
Bevillingsår:
2009
Egen finansiering:
0,58 mio.
Støttebeløb:
1,18 mio.
Støtteprocent:
67 %
Projektbudget:
1,76 mio.

Kategori

Oprindelig title
Innovativ energiundervisning med henblik på adfærdsændringer
Program
ELFORSK
Fælles overordnet teknologiområde
Energieffektivitet
Journalnummer
ELFORSK 341-022

Deltagere

Danmarks Pædagogiske Universitet (Main Responsible)

Energiforskning.dk - en fælles informationsportal for energiteknologiske forsknings- og udviklingsprogrammer.

Logo innovationsfonden
Logo for EUDP
Logo for elforsk