Laboratorie for hurtigladning

transport og elektriske systemer

Laboratorie for hurtigladning vil styrke udviklingen af hurtig lade teknologi til elbiler in Europa og specielt i Danmark ved at stille verdensførende test faciliteter til rådighed for stor skala lade-infrastruktur og high-performance batterier.

Formålet med projektet har været at opbygge et laboratorie der kan understøtte udviklingen af hurtigladning af batterisystemer med specielt fokus på celle og system niveau som en udbygning af energyFlexLab hos teknologisk institut. Laboratoriet består af 2 hovedkomponenter: en højeffekt lader til elektriske køretøjer samt et battericelle test system til test af enkelte celler ved høje effekter.

Projektbeskrivelse

Lynladning af elbiler er en af hovedudfordringerne for emobility området med målet at fylde et batteri på samme tid som det tager at fylde en benzintank. Dette vil kræve en opladning på maks. 10 minutter, men den høje strømstyrke som dette kræver, kan skade batteriet hvis de ikke er designede til det. Derudover kræves der ladningspunkter som kan levere op til 350 kW. Så høje effekter vil sætte lokalnettet under pres, specielt hvis flere høj effekts ladere benyttes på samme tid, som kan skabe et behov for omfattende udvidelser af nettet. Laboratoriet for hurtig ladning vil understøtte udviklingen af hurtigladning på battericelle og lader infrastruktur niveau ved at tilføre et batteri test system med høj strømstyrke kapacitet og en ultra-høj effekt elbil ladnings station til det eksisterende EFL. På celle niveau vil laboratoriet muliggøre performance og sikkerhedstests ved høj strømstyrke og dermed klargøre konsekvenserne af hurtigladning på degradering og sikkerhed m.m. Hurtiglade stationen vil blive integreret i EFL så den kan benyttes sammen med de andre energisystemer i EFL og dermed muliggøre projekter som sammenfatter flere intelligent styret energikomponenter.

Resultater

The fastChargelab was established in the period from 2021 to January 2023. The laboratorie consist of a high power Siemens Sicharge-D 300 kW EV charger and a high current Digatron MCT_RE with 30 channels and a maximum current of 1500 amp per channel. The laboratory has been designed to facilitate development of new fast charging technology specifically within the growing emobility sector covering test facilities for both cell and system level. During the project the cell test equipment has been active in the HELIOS H2020 project to support cell test for development of new systems and functionalities. The high power EV charger has in the same period contributed to the MUDP project Fremtiden Grønne Byggepladser” where it has supported a electrical escavator at a construction site in Aarhus, enabling more shift to be performed in the 2 week window the machine was available to the project. This has already proven the laboratories value to support state of the art research and demonstration projects and more activities are planned for the future.

Key figures

Periode:
2021 - 2022
Bevillingsår:
2021
Egen finansiering:
1,40 mio.
Støttebeløb:
1,40 mio.
Støtteprocent:
50 %
Projektbudget:
2,80 mio.

Kategori

Program
EUDP
Fælles overordnet teknologiområde
Andet
Projekttype
Andet
Journalnummer
64021-1058

Deltagere

Teknologisk Institut (Main Responsible)
Partner og Økonomi
Partner Tilskud Eget bidrag
Teknologisk Institut 1.40 mio. 1.40 mio.

Kontakt

Kontakperson
Frank Elefsen
Adresse

Kongsvang alle 29,
8000 Aarhus C
Tlf.: 72 20 12 50                   

Energiforskning.dk - en fælles informationsportal for energiteknologiske forsknings- og udviklingsprogrammer.

Logo innovationsfonden
Logo for EUDP
Logo for elforsk