Parker
Parker projektet skal undesøge hvorvidt serieproducerede elbiler, som del af en operativ flåde, kan levere energi og effektbaserede ydelser til det dansk elnet. Organisationerne DTU, NUVVE og INSERO samarbejde med en stor bilfabrikant (Nissan) og en dansk flådeejer (Frederiksberg Forsyning) i dette pilotprojekt.
Parker projektet skal undesøge hvorvidt serieproducerede elbiler, som del af en operativ flåde, kan levere energi og effektbaserede ydelser til det dansk elnet.
En ydelse definers som en påvirkning af tidspunkt, størrelse og retning af den effekt og energi som udveksles mellem elnettet og en elbils batteri for at skabe en teknisk eller økonomisk merværdi for ejeren, elnettet eller samfundet som helhed.
Dette inkludere støtte af det lokale distributionsnet, integrationen af vedvarende energi eller deltagelse i frekvensbaserede systemydelser.
Tidligere projekter, så som EDISON og Nikola, har gennemført en grundig undersøgelse af elbilens muligheder for at detage i sådanne ydelser.
Som det næste trin kan denne erfaring bruges i et opskaleret pilotprojekt. Dette vil bygge bro mellem tidligere forskning og den nuværende udrulning af elbilsflåder.
Nyhedsværdi i projektet:
- Brug af serieproducerede biler og ladestandere til advancerede ydelser inklusive brugen af V2G-teknologi hvor strøm kan ledes fra batteri tilbage på elnettet.
- At forene en gruppe brugeres daglige kørsel med leveringen af ydelser til elnettet.
- At bevise at elbiler kan integreres vertikalt I elsystemet. Dvs bringes til at leverer ydelser fra LV nettet op til markedet.
Parker projektets formål var, at demonstrere serieproducerede elbilers evner til at levere avancerede
systemydelser (reaktiv kompensering og frekvens stabiliserende ydelser), uden at ejerne af elbilerne
skulle gå på kompromis med deres komfort. Business casen viste sig at være sensitiv for en række
afgørende parametre såsom prissætning af systemydelser, ladestanderes effektivitet, elpris og slitage af
batteri i elbil. Den bedst mulige business case resulterede i 2304 euro per bil om året, hvorimod den
dårligste business case lå på minus 955 euro per bil om året. NUVVE har markedsført løsningen i København og på Bornholm. Derudover deltager de i internationale projekter spredt ud over hele verden, herunder DREEV-initiativet som er et joint venture sammen med EDF Group der opererer i Belgien, Frankrig, Italien og England. Af teknologiske aspekter konkluderer projektet, at teknologien allerede i dag er tilstede til levering af V2G ydelser. Mere avancerede systemydelser, som at levere reaktiv effekt, vurderes først at være kommerciel ca. i år 2025. Via et case study demonstrerede projektet, at denne type af systemydelser kan reducere tabene i el-nettet, samt være med til at reducere behovet for yderligere investeringer i elnettet.
Key figures
Kategori
Dokumenter
Deltagere
Partner | Tilskud | Eget bidrag |
---|---|---|
No entries available. |