RADIADE - Radiation modeling and verification in marine diesel engines
Dieselmotorer til skibsfart udleder store mængder skadelige stoffer. En reduktion kræver bedre kendskab til emissionsdannelse i motorerne. RADIADE vil forbedre de teoretiske modeller af motorer med særligt fokus på lokal varmestråling i forbrændingskammeret, for at muliggøre design af mindre forurenende motorer.
Projektbeskrivelse
Marin transport er ansvarlig for omkring 8 % af verdens energiforbrug til transport. Emissioner af skadelige stoffer fra marin transport er et stigende problem. Dette har medført, at IMO (International Maritime Organization) har udstukket retningslinier, som betyder, at skibenes motorer fremover skal reducere udslippet af skadelige stoffer betydeligt. Dette er teknisk vanskeligt i sig selv, men specielt hvis brændstofforbruget og dermed kuldioxidudslippet skal begrænses samtidig. Formålet med projektet er at forbedre modelværktøjerne til forudsigelse af emissionsdannelse, det vil primært sige dannelse af kvælstofoxider, partikler og kuldioxid i marine dieselmotorer. Til beregning af disse benytter motorudviklere teoretiske modeller, som beskriver forbrændingen, strømningen og den lokale stråling i forbrændingskammeret. Det er specielt forbedringen af strålingsmodeller, der er fokus på i dette projekt, da disse modeller ikke giver tilfredsstillende overensstemmelse med praktiske målinger på nuværende tidspunkt. Projektet forventes at resultere i udviklingen af modelværktøjer, som vil give et nøjagtigere billede af hvordan emissionerne dannes i motorerne og dermed optimale muligheder for at begrænse emissionerne ved fremtidige motordesign. Projektet gennemføres i et internationalt samarbejde, med deltagelse af de absolut mest kompetente forskningsmiljøer, samt verdens største producent af store skibsmotorer. (ENMI web 21.12.2010)
Key figures
Periode:
2011 - 2016
Bevillingsår:
2010
Egen finansiering:
9,02 mio.
Støttebeløb:
12,30 mio.
Støtteprocent:
56 %
Projektbudget:
22,05 mio.
Kategori
Oprindelig title
RADIADE - Radiation modeling and verification in marine diesel engines
Program
Innovationsfonden
Fælles overordnet teknologiområde
Andet
Projekttype
Forskning
Journalnummer
ENMI 10-093974
Deltagere
Danmarks Tekniske Universitet (DTU) (Main Responsible)
Partner og Økonomi
Partner | Tilskud | Eget bidrag |
---|---|---|
Danmarks Tekniske Universitet (DTU) | 10.41 mio. | 3.88 mio. |
Scandia National Laboratories | 0.60 mio. | |
Norwegian University of Science | 1.90 mio. | |
Danmarks Tekniske Universitet (DTU) | 1.91 mio. | 0.85 mio. |
Kontakt
Kontakperson
Schramm, Jesper
Adresse
Danmarks Tekniske Universitet. Institut for Mekanisk Teknologi (DTU Mekanik)
Nils Koppels Allé, Bygning 403
DK-2800 Kgs. Lyngby
www.mek.dtu.dk
Schramm, Jesper , 45254179, js@mek.dtu.dk
Øvr. Partnere: Scandia National Laboratories; Norwegian University of Science; Man Diesel & Turbo A/S
Email
js@mek.dtu.dk