Ren og effektiv lastbil dieselmotor på 2. generations bioethanol

Formålet med projektet var at demonstrere anvendelse af 2G bio-ethanol i en standard lastbil dieselmotor. Målet var at opgradere ethanolen i en reaktor (såkaldt reformer) ombord på lastbilen (OBATE-E) og køre anlægget i 1000 timer. Perspektivet er, at bio-ethanol i fremtiden kan erstatte fossil diesel som brændstof i busser og lastbiler. Hovedaktiviteten var at kontrollere effektiviteten af processen og måle på forbrændingsprodukterne, samt dokumentere slitage m.v. på motoren efter forsøget. Projektet skulle bidrage til en vurdering af, om dette pilotanlæg og den udviklede teknologi er kommercielt attraktiv. Grundet uløste problemer med smøringen, er det ikke muligt endeligt at vurdere teknologiens kommercielle potentiale.
Formålet med projektet var at demonstrere anvendelse af 2G bio-ethanol i en standard lastbil dieselmotor. Målet var at opgradere ethanolen i en reaktor (såkaldt reformer) ombord på lastbilen (OBATE-E) og køre anlægget i 1000 timer. Perspektivet er, at bio-ethanol i fremtiden kan erstatte fossil diesel som brændstof i busser og lastbiler. Hovedaktiviteten var at kontrollere effektiviteten af processen og måle på forbrændingsprodukterne, samt dokumentere slitage m.v. på motoren efter forsøget. Projektet skulle bidrage til en vurdering af, om dette pilotanlæg og den udviklede teknologi er kommercielt attraktiv. Grundet uløste problemer med smøringen, er det ikke muligt endeligt at vurdere teknologiens kommercielle potentiale.
Projektbeskrivelse
Det aktuelle projekt drejer sig om effektiv og ren anvendelse af anden generations lav standard biobrændstof til transport formål. Det følger det succesfulde studie af gennemførligheden, der er udført i det tidligere EUDP projekt. Det nye projekt stiler mod at udvikle, bygge og drive et pilotsystem, der tager denne teknologi videre til et førkommercielt trin. Vi anvender et anden generations bioethanol brændstof før rensning (hvilket normalt er uanvendeligt til motorbrug) og opgraderer det om bord i køretøjet, så det kan drive en dieselmotor. Alternativt kan brændstoffet til motoren være et hvilket som helst andet brændstof, der indeholder ethanol, og dermed kan den eksisterende infrastruktur til distribution genbruges. I dette projekt skal ske følgende: Et let kompakt reformersystem bliver udviklet og bygget, en robust katalysator med høj aktivitet vil blive udviklet, og en dieselmotor i lastbilstørrelse vil blive modificeret til at køre på opgraderet ethanol. Alt dette vil blive forbundet med en generator, som belastning, til en 1.000 timers holdbarhedstest af de udviklede komponenter. Til afslutning vil systemet blive undersøgt for nedbrydning og slid. Det udviklede system og de udviklede komponenter vil lige så vel som den opnåede erfaring fra holdbarhedstesten danne basis for at kunne konstruere et system til lastbiler rettet mod markeds-introduktion
Resultater
Projektet forløb planmæssigt indtil problemer omkring smøring opstod. Disse viste sig at være væsentligt mere komplekse end ventet. Derfor har det været nødvendigt at restrukturere projektet, hvilket har medført at det ikke har været muligt at demonstrere anvendelsen af 2G bio-ethanol i en standard lastbil dieselmotor. Ydermere er markedsforholdene for brændstoffet forværret i løbet af projektperioden, idet andre teknologier er kommet frem og har fået fodfæste. Projektledelsen besluttede derfor i samråd med EUDP sekretariatet, at der ikke skulle anvendes flere ressourcer på den planlagte demonstrationsfase. Dog er de resterende nøglepunkter løst, således at en test kan gennemføres, såfremt smøringsproblematikken løses. Der er i projektet ansøgt om et patent.

 

Key figures

Periode:
2011 - 2013
Bevillingsår:
2011
Egen finansiering:
9,37 mio.
Støttebeløb:
9,91 mio.
Støtteprocent:
51 %
Projektbudget:
19,28 mio.

Kategori

Oprindelig title
Ren og effektiv lastbil dieselmotor på 2. generations bioethanol
Program
EUDP
Fælles overordnet teknologiområde
Bio og affald
Projekttype
Forskning
Journalnummer
64011-0013

Deltagere

HALDOR TOPSØE A/S (Main Responsible)
Partner og Økonomi
Partner Tilskud Eget bidrag
HALDOR TOPSØE A/S 2.52 mio. 4.68 mio.
Teknologisk Institut 3.44 mio. 1.85 mio.
Teknologisk Institut 3.37 mio. 1.82 mio.
NORDHAVN A/S 0.57 mio. 1.02 mio.

Kontakt

Kontakperson
Milica Folic
Adresse

Haldor Topsøe A/S. R&D Division
Nymøllevej 55
DK-2800 Kgs. Lyngby
www.topsoe.com
Folic, Milica, 33926700, mfol@topsoe.com
Øvr. Partnere: Nordhavn A/S; Teknologisk Institut

Energiforskning.dk - en fælles informationsportal for energiteknologiske forsknings- og udviklingsprogrammer.

Logo innovationsfonden
Logo for EUDP
Logo for elforsk