Styring af elforbrug gennem afbrydelighed
I projektet afprøves elnetselskabers og elhandelsselskabers praktiske muligheder for at indgå aftaler med store elkunder om at afbryde elforbrugene udstyr i spidslastperioder (fleksibelt elforbrug) ved at benytte eksisternede datakommunikation
Dette projekt tog udgangspunkt i at udvikle muligheden for- samt at demonstrere den balanceansvarliges- og netselskabernes mulighed for at flytte dele af større forbrugeres elforbrug fra perioder med høj efterspørgsel på el til perioder med lavere efterspørgsel.
I projektet ville der fokuseres på nytten, der kunne opnås ved at tage hensyn til prisudviklingen på Nord Pool. Hypotesen i starten af projektet var, at specielt netselskaberne og handelsselskaberne kunne drage nytte af afbrydelighed i form af bedre balanceringsmuligheder. I praksis viste det sig dog hurtigt, at det primært var elkunden samt den systemansvarlige, der havde incitament samt mulighed for at flytte elkundens forbrug. Netselskaberne havde i praksis muligheden for at lukke af for forbrugerne i kritiske tilfælde, og har ellers ikke noget incitament til at flytte forbruget. Mange af de balanceansvarlige viste sig heller ikke umiddelbart at kunne drage nytte af, at elkunderne kunne flytte deres forbrug. Årsagen til dette var primært, at de fleste balanceansvarlige ikke har 'online' adgang til deres kunders forbrug. De ved derfor ikke præcist, var meget der kan afbrydes for i den enkelte time. Dertil kommer, at de fleste handelsselskaber ikke er døgnbemandet, og at de derfor kun har mulighed for at regulere i dagtimerne på hverdage.
Endeligt risikerer den balanceansvarlige at blive straffet for at flytte elkundens forbrug. Et stykke inde i projektet satte Elkraft System - den daværende systemansvarlige på Sjælland - et projekt i gang med det formål, at få mindre forbrugere til at melde sig som afbrydelige kunder mod betaling. Da der i projektet på daværende tidspunkt endnu ikke var udviklet den endelige kommunikationsform mellem aktørerne, var det oplagt at koble sig på den systemansvarliges projekt. Dermed blev der sparet udgifter til udvikling af software, ligesom hele indmeldingsproceduren fra den balanceansvarlige op mod den systemansvarlige blev håndteret.
Tre forskellige typer af forbrugere har gennem en periode på 1-2 år været koblet op på systemet, og den generelle konklusion hidtil er, at systemet har virket rigtigt godt for forbrugeren, der endvidere har et godt økonomisk incitament til at være afbrydelig kunde. I ingen tilfælde er der rapporteret om problemer hos elkunderne. For den systemansvarlige har systemet også været værdifuld læring i at anvende mindre forbrugere til at balancere transmissionsnettet.
Key figures
Kategori
Deltagere
Partner | Tilskud | Eget bidrag |
---|---|---|
Elektra Energihandel | ||
SEAS-NVE STRØMMEN A/S | ||
IT Energy ApS | ||
COOP DANMARK A/S | ||
Frigoscandia. Gentofte Skøjtehal | ||
Dahlboom-Innovation |
Kontakt
Birch & Krogboe
Teknikerbyen 34
DK-2830 Virum, Denmark
Jensen, Martin Lykke , 45955555,
Øvr. Partnere: Elektra Energihandel; SEAS-Net Service; IT-Energy; COOP Danmark; Frigoscandia. Gentofte Skøjtehal; Dahlboom-Innovation