Turbulent jet til forblanding i marine to-taks motorer (GASMIX)

Institut for Mekanisk Teknologi

MAN Energy Solutions har demonstreret en metode til at forblande gasformig brændstoffer som metan og ammoniak i to-taks motorer til store skibe. Projektet vil undersøge flowfysik og injektionsstrategier til at optimere opblanding for høj energivirkningsgrad og lav emission af forurenende stoffer. Målet er også at udvikle og validere numerisk simulation til troværdig modellering af motor design.

Projektbeskrivelse

Store skibe er den mest effektive måde at transportere gods over lang afstand. Der er ikke realistiske alternativer til forbrændingsmotorer som kraftkilde på store oceangående skibe. Kandidater til at reducere CO2 belastning er brændstoffer som metan og ammoniak. To-taks motorer har den højeste virkningsgrad, men ny teknologi må udvikles for at gasformige brændstoffer kan indføres på en omkostningseffektiv måde, dvs. ved relativt lavt tryk. En hovedudfordring er at opnå tilstrækkelig opblanding mellem brændstof og luft i den sidste del af skylningen af cylinderen med kun kort tid, begrænset plads og lavt tryk i dyserne. En første løsning er blevet demonstreret af MAN Energy Solutions, men der er brug for optimering for at få både høj energivirkningsgrad og lav udledning af skadelige stoffer. Projektet vil lave eksperimenter i en skala model og bruge disse til at udvikle løsninger og til validering af numeriske simuleringer. Målet er udvikling af nye motorer og opgradering af eksisterende motorer til at bruge gasformige brændstoffer. Dette vil udgøre det sidste led i forsyningskæden af nye kulstofneutrale brændstoffer og vil også understøtte ændringer i markedet ved at tillade at motorer kan køre på flere forskellige brændsler.

Key figures

Periode:
2021 - 2024
Bevillingsår:
2020
Egen finansiering:
2,55 mio.
Støttebeløb:
3,80 mio.
Støtteprocent:
60 %
Projektbudget:
6,36 mio.

Kategori

Program
EUDP
Fælles overordnet teknologiområde
Energieffektivitet
Projekttype
Forskning Udvikling
Journalnummer
64020-2060

Deltagere

Danmarks Tekniske Universitet (DTU) (Main Responsible)
Partner og Økonomi
Partner Tilskud Eget bidrag
Danmarks Tekniske Universitet (DTU) 3.80 mio. 0.85 mio.

Kontakt

Kontakperson
Knud Erik Meyer
Adresse

Nils Koppels Allé,
bygning 403,
2800 Kongens Lyngby
Tlf.: 45254337

Energiforskning.dk - en fælles informationsportal for energiteknologiske forsknings- og udviklingsprogrammer.

Logo innovationsfonden
Logo for EUDP
Logo for elforsk