Det overordnede formål med projektet er at undersøge fordelene ved et helt nyt vindmøllekoncept - Lav-Vinds møllen designet for optimal systemintegration i et elnet med betydeligt produktion fra
Det overordnede projektmål og succeskriterium er at muliggøre en 30% reduktion af omkostningerne på producerede vindmøllevinger. MADEBLADES projektet vil demonstrere paradigmeskiftende koncepter for
Formålet er at udvikle en ny metode til vurdering af den resterende brugstid for vindmøllevinger hver for sig, baseret på deres individuelle skadetilstand. Metodikken er især relevant for møller, der
Målet med projektet er at udvikle en kran der kan installere den komplette vindmølle med en nav højde på 250m på under 2 dage. Vægten på kranen er under 80 ton og den kan flyttes mellem møllerne på
Formålet med ProbWind er at udvikle og demonstrere grundlaget for pålideligheds-baseret/probabilistisk design af vindmøller, førende til udvikling af en ny international standard for probabilistisk
Formålet med LICOREIM projektet er at udvikle og demonstrere lidar-baseret vindmølle kontrolstrategier med henblik på robust og pålidelig forbedring af såvel eksisterende (dvs. retro-fit løsninger)
Formålet med dette projekt er at teste/demonstrere ”proof of concept” for det udviklede levetidsforlængelseskoncept til havvindmøller. Test/demonstration vil specifikt blive gennemført på en Vestas
Målet er at udvikle nye VG geometrier og en bedre placering også af traditionelle VG geometrier for at forbedre effektiviteten af vindmølle rotorer. Med VGer monteret kan den formindskede
Dette projekt fokuserer på at levere bevis på, a) at 3D printning kan bruges til at fremstille høje vindmølletårne, b) det er økonomisk og teknisk muligt, c) 2 designkoncepter til tårne, der er
Teknologierne i projekterne fokuserer på at øge møllens aerodynamiske virkningsgrad, reducere møllens laster og forøge kontrolmulighederne gennem en ny frihedsgrad i styringen af effekt og last.
Forretnings idéen for teknologien til maling af vindmølle vinger er at gøre vingeproduktionen billigere, forbedre arbejdsmiljøet og udvikle mere fleksibelt udstyr. SEM-BC vil blive designet til at
Måledata fra National Renewable Energy Laboratory (NREL, USA) vil blive udnyttet af Risø DTU til verifikation og videreudvikling af aerodynamiske modeller. Der er to hovedtyper af modeller, som vil
Projektet har omfattet den danske deltagelse i IEA Wind Annex 21 'Dynamic models of wind farms for power system studies', hvis opgave bl.a. har været at belyse, hvordan store vindmølleparker kan
Aktiviteterne har omhandlet færdiggørelse af en iværksat globalisering af databasens indhold, således at den, efter endt udbygning, indeholder en repræsentativ del af eksisterende 'world wide'
Formålet med dette projekt er at forbedre grundlaget for at integrere vindmøllers styring i designprocessen på linie med de dynamiske og aerodynamiske egenskaber, specielt med henblik på regulatorer
Inden for det Aeroelastiske Forskningsprogram gennemført i perioden fra 1997 til 2002 af Risø og DTU har der været en koordineret og kontinuert indsats på udvikling af avancerede beregningsmodeller
Formålet med projektet er at klarlægge, evaluere og udvikle modeller, der kan bruges til at forudsige produktionstabet ved placering af vindmølleparker i skyggen af andre parker.
Projektet har til formål at udvikle en ny model til forudsigelse af vindhastigheder. Der er dansk tradition for at udvikle modeller for korttidsforudsigelser af vejrudviklingen. Senest er modellen