ADDpower - Next Generation Power Supply

Development

20 kW RMFC platform med forhøjet konkurrencedygtighed ved højere power krav i trucks og større maskiners APU (Auxiliary Power Unit - Generator) kræver det en kost effektiv, kompakt og energi effektiv løsning.

Projektbeskrivelse

Projektets formål er at designe og bygge en 20kW RMFC (Reformated Methanol Fuel Cell) platform som kan være konkurrencedygtig i et højere power segment end den nuværende 5kW platform. For at være konkurrencedygtig ved et højere power krav til trucks, og større maskiners APU (Auxiliary Power Unit - Generator) kræver det en kost effektiv, kompakt and effektiv løsning.

Modulisering af den nuværende 5 kW platform stopper ved 2-3 moduler i parallel, da antallet af komponenter, og cykle-/maskintid stiger dramatisk.

Målsætning for 20kW platform (per kW):

  • Reducer prisen på bipolarplader med 50%
  • Reducer prisen på reformeren med mere end 50%
  • Reducer prisen på MEA samlingen med 50%
  • Reducer prisen på stak samling med 50%
  • Reducer prisen på BOP (Balance Of Plant) med 50%

Målsætning for kommercialisering & demonstration:

  • Demonstration af prototype i slutapplikation.
  • Demonstration af kommerciel konkurrencedygtighed.
  • Planlægning af kommerciel udrulning.

Projektets mål er i tråd med den nationale PEM strategi and HT PEM roadmap. Målsætningerne er sammenlignet med et modulær koncept med 4 stk. 5 kW systemer.

Resultater

Projektets formål var at udvikle og afprøve en 20 kW generator platform baseret på højtemperatur PEM brændselsceller kombineret med en metanol reformer. Den udviklede PEM brændselscelle er tiltænkt anvendt i større arbejdskøretøjer, hvor generatorens højere effektivitet og den lave pris for metanol vil gøre teknologien konkurrencedygtig i relation til erstatning af de nuværende dieselmotorer/-generatorer.
Projektet har skabt de forventede teknologiske resultater. Den angivne 20 kW metanoldrevne HTPEM generator er udviklet og afprøvet.
Løsningen med en 20kW RMFC (Reformated Methanol Fuel Cell) platform kan være konkurrencedygtig i forhold til den nuværende 5kW platform, der maksimalt kan modulopbygges med 2-3 enheder, da antallet af komponenter, og cykle-/maskintid stiger dramatisk. Løsningen var derfor tiltænkt trucks og andre større maskiner med højere power-krav, men fokus er i stigende grad vendt mod teleindustrien og markedet for E-mobility.

Key figures

Periode:
2015 - 2018
Bevillingsår:
2014
Egen finansiering:
13,38 mio.
Støttebeløb:
14,87 mio.
Støtteprocent:
53 %
Projektbudget:
28,25 mio.

Kategori

Program
EUDP
Fælles overordnet teknologiområde
Brint og brændselsceller
Projekttype
Forskning
Journalnummer
64014-0525

Dokumenter

Deltagere

SERENERGY A/S (Main Responsible)
Partner og Økonomi
Partner Tilskud Eget bidrag
SERENERGY A/S 8.44 mio. 12.66 mio.
Aalborg Universitet (Fredrik Bajers Vej) 6.43 mio. 0.71 mio.

Energiforskning.dk - en fælles informationsportal for energiteknologiske forsknings- og udviklingsprogrammer.

Logo innovationsfonden
Logo for EUDP
Logo for elforsk