Brint-tankstationer og brændselscellekøretøjer (LINK2009).

H2 Logic A/S og projektdeltagerne har udviklet en 2. generations brændelscelleteknologi til vejkøretøjer og 2. generations optankningsteknologi til brint. I næste fase af projektet skal 17 køretøjer og 3 tankstationer demonstreres.
Projektbeskrivelse
LINK2009 er organiseret som et offentligt privat samarbejde mellem 24 forskellige aktører bestående af virksomheder, videninstitutioner og offentlige myndigheder. EUDP projektet finansierer fase 1 af projektet indeholdende udvikling af 2. generation brændselscelle hybridsystemer og tankstationer. Med basis i de udviklede 1. generations brintbiler (THINK Hydrogen og MEGA Hydrogen) udvikles 2. generation systemer hvor fokus vil være på forøgelse af effekt og rækkevidde, optimering af effektivitet samt prisreduktion. Med basis i 1. generation 350bar tankstation udviklet af H2 Logic udvikles en optimeret 350bar tankstation med onsite brintproduktion fra elektrolyse. I fase 1 udvikles 1 THINK Hydrogen (2.gen), 1 MEGA Hydrogen (2.gen) og en 350bar tankstation (2.gen) I fase 2 forventes der etableret yderligere 3 tankstationer og 50 køretøjer forventes at starte i demonstration inden COP15 i november 2009
Resultater

Formålet med LINK2009 fase 1 har været at udvikle 2. generations brændselscelle teknologi til køretøjer samt brint optankningsteknologi. Dermed har LINK2009 videreført resultaterne fra det foregående ”Hydrogen Link Vestjylland projekt” (ENS 33032-0208) hvor 1. Gen. teknologi blev udviklet og afprøvet. LINK2009 er opdelt i to faser, hvor denne første fase 1 indeholder udviklingen af 2. Gen. teknologien mens fase 2 skal foretage demonstration heraf.

Ny optimeret 2. Gen. brændselscelle teknologi til vejkøretøjer er blevet udviklet, hvor en virkningsgrad på 42- 48% er blevet nået samt en system pris på €4.500/kW inklusiv hydrogen lager. Teknologien er blevet udviklet til brug i en bybil samt et arbejdskøretøj. Ny 2. Gen. brint optankningsteknologi er blevet udviklet i form af tekniske koncepter for både 350bar og 700bar optankning samt brint produktion på tankstationen. Fase 2 blev tildelt midler fra EUDP i sommeren 2009 og demonstration forventes påbegyndt i begyndelsen af 2011.

Der planlægges demonstreret 4 brændselscelle køretøjer i Holstebro samt etablering af en 700bar brint tankstation. Yderligere 5 køretøjer demonstreres i Oslo sammen med etableringen af en 700bar brint tankstation, som en del af et Skandinavisk projekt kaldet H2MOVES Scandinavia som støttes af det Europæiske Fuel Cells & Hydrogen Joint Undertaking program. Gennem nye aktiviteter udenfor projektet er det lykkes, at sikre demonstration af 8 brændselscelle køretøjer i København samt etablering af en 350bar brint tankstation. Samlet set demonstreres 17 køretøjer og 3 tankstationer således som følge af LINK2009

Key figures

Periode:
2008 - 2010
Bevillingsår:
2008
Egen finansiering:
8,79 mio.
Støttebeløb:
5,00 mio.
Støtteprocent:
36 %
Projektbudget:
13,79 mio.

Kategori

Oprindelig title
LINK2009. Udvikling og afprøvning af 2. generation brændselscelle hybridkøretøjer og brinttankstationer
Program
EUDP
Fælles overordnet teknologiområde
Brint og brændselsceller
Projekttype
Udvikling
Journalnummer
63011-0069

Dokumenter

Deltagere

NEL Hydrogen (Main Responsible)
Partner og Økonomi
Partner Tilskud Eget bidrag
NEL Hydrogen 4.60 mio. 3.36 mio.
Hydrogen Link Denmark 0.27 mio. 0.18 mio.
HYTOR A/S 0.06 mio. 0.11 mio.
Københavns Kommune 0.06 mio. 5.51 mio.
ROTREX A/S 0.00 mio. 0.08 mio.
PARKER HANNIFIN DANMARK ApS 0.01 mio.

Kontakt

Kontakperson
Krogsgaard, Jacob
Adresse
H2 Logic A/S
Tjelevej 42
DK-7400 Herning
www.h2logic.dk
Krogsgaard, Jacob , 96275600, info@h2logic.dk
Øvr. Partnere: Rotrex A/S; Hytor A/S; Parker-Hannifin Danmark A/S; Hydrogen Link Denmark; Københavns Kommune

Energiforskning.dk - en fælles informationsportal for energiteknologiske forsknings- og udviklingsprogrammer.

Logo innovationsfonden
Logo for EUDP
Logo for elforsk