Injektorteknologi til grønne brændstoffer i 4-takts skibsmotorer
Formålet med projektet er at udvikle og teste en injektor teknologi der vil kunne gøre det muligt at bruge alternative brændstoffer i kombination med konventionel diesel brændstof. Forbrændingen af methanol og ammoniak vil blive demonstreret i en lastbil motor med prototype injektorer designet og produceret med brug af rapid prototyping herunder 3D print i metal.
Den maritime sektor står over for et stigende pres for at reducere det miljømæssige fodaftryk, både med hensyn til reduktion af CO2-emissioner samt emissioner. Sektoren har forpligtet sig gennem et ambitiøst CO2-reduktionsmål, der sigter mod en reduktion på 50% af den samlede emission i 2050 sammenlignet med 2008. Nye brændstoffer er nødvendige for at nå dette nye mål, og flere kandidatbrændstoffer er blevet foreslået, som kan produceres med elektricitet og kulstofopsamling.
Denne projektansøgning vedrører udviklingen af injektorteknologi til 4-takts diesel marinemotorer. Den nye injektorteknologi muliggør brug af forskellige alternative brændstoffer. Behovet for denne injektorteknologi stammer fra det faktum, at nogle af de mest lovende syntetiske brændstoffer, der foreslås til fremtiden, såsom metanol og ammoniak, ikke er egnede dieselerstatninger. Brændstofferne vil imidlertid være egnede i løsninger med to brændstoffer (Dual Fuel), hvor en lille mængde diesel indsprøjtes for at antænde de alternative brændstoffer. I projektet forberedes og demonstreres en retrofit-injektoropløsning til metanol, mens de grundlæggende krav til ammoniakantænding og -forbrænding vil blive undersøgt i en forskningsbaseret tilgang som et første skridt mod implementering af dette brændstof.
Key figures
Kategori
Deltagere
Partner | Tilskud | Eget bidrag |
---|---|---|
Teknologisk Institut | 0.58 mio. | 0.86 mio. |
Danmarks Tekniske Universitet (DTU) | 0.84 mio. | 0.09 mio. |