Udstødsventil til høje temperaturer i to-takts skibsmotorer

I projektet udvikles en forbedret udstødsventil til store dieselmotorer. Den nye ventil kan tolerere højere udstødsgas-temperaturer, hvilket medfører en højere effektivitet for Waste Heat Recovery Systems, længere levetid og en bedre drift med alternative brændsler såsom naturgas.
Projektbeskrivelse

I  dette projekt udvikles en ny stærk udstødsventil til skibsmotorer som kan tolerere både højere udstødsgastemperaturer samt drift med naturgas og andre alternative brændstoffer. Den nye udstødsventil er nøglen til store CO2 besparelser især i anlæg med Waste Heat Recovery (WHR), der udnytter udstødsgassens temperatur til produktion af damp. Den nye udstødsventil medvirker til en hurtigere udbredelse af de mere miljøvenlige gas-motorer ved at kunne tolerere det større slid, der er i disse motorer.

Udstødsventilen medfører en forbedring af motorens virkningsgrad og nedbringer brændstofsforbruget, hvilket er redernes altdominerende driftsudgift. Motivationen til færre brændstofsudgifter er dermed koblet til en reduktion af CO2 udslippet.

Den overordnede brændstofeffektivitet af systemet kan øges med op til 7% for nuværende motorkonfigurationer ved at udnytte udstødsgassens temperatur til produktion af damp, hvilket er muligt i et WHR anlæg. Tilbagebetalingstiden for WHR er dog 6 – 7 år, og de er således i dag kun interessante for et begrænset antal nybygninger som f.eks. Maersk Lines ”Tripple E” anlæg.

Ved at justere på motorens parametrer kan udstødsgastemperaturen hæves, hvilket øger effektiviteten af kedelanlægget. Dette resulterer i en overordnet effektivitetsforbedring på op til 3 pct point for WHR anlægget, således at den samlede effektivitet af et kedel – motoranlæg øges 10% ift. en stand-alone dieselmotor. Tilbagebetalingstiden på et WHR anlæg forkortes dermed markant og bevirker, at investeringen bliver betydelig mere interessant for især nybygninger og i nogen udstrækning for eksisterende anlæg. En øget udstødsgastemperatur resulterer dog i en uacceptabelt høj korrosionsrate af udstødsventilen, hvorfor den nye ventil er nødvendig.

Projektets stærke udstødsventil løser også et slidproblem i gasmotorer, som uden et smørende forbrændingsprodukt, udsætter udstødsventilen for et stort slid.

For at udvikle ventilen bygges videre på det afsluttede EU projekt ”Helios”, som resulterede i servicetest af tre prototyper. Servicetesten viste at den anvendte materialekombination skal forstås bedre, men at konceptet var muligt. Derudover skal produktionsmetoderne til ventilerne fastlægges, da de i den nuværende udformning er økonomisk urentable.

Partnerne i projektet er MAN Diesel & Turbo (MDT), Sandvik Powder Solutions (SPS) og DTU MEK. MDT skal fremstille ventilen og anvende den i sine motorer. MDTs rolle er således at teste og modificere det design, der udvikles af SPS. SPS besidder en unik procesteknologi, Hot Isostatic Pressing, der anvendes for at fremstille det avancerede materiale. DTU MEK gennemfører modelleringer og forsøg.

Det kommercielle udbytte af projektet er øget omsætning for MDT i de tre områder, hvor skibsmotorerne afsættes: Det traditionelle marked for dieselolie-motorer, de nye nicher for alternative brændstoffer samt retrofit.

Resultater

Projektets overordnede opgave er at udvikle en højtemperatur bestandig udstødningsventil spin-del til en 2-takts marine diesel motor, som muliggør anvendelsen af motorprocesser som sikrer høj effektivitet med henblik for at reducere brændstof forbruget og dermed nedsat CO2 emission.

Ventilspindlen søges at blive produceret som en kompound tallerken som omfatter pulvermetallurgisk (P/M) bundne belægninger, som er udvalgt til at modstå de forskellige påvirkninger. Den færdige ventilspindel består af en kompoundtallerken og et rørformet skaft som er forbundet via en friktionssvejsning.

I projektets forløb er der udviklet avancerede produktionsmetoder for fremstillingen af kom-poundtallerknen, dog uden at opnå den ønskede materialekvalitet. Avancerede simuleringsværktøjer er udviklet for at analysere påvirkninger i drift. Endvidere er procesparametrene for friktionssvejsningen identificeret og et nyt simuleringsværktøj for svejsninger er udviklet og verificeret.

Grundmaterialet og de væsentlige coatings er bestemt, men det endelige tallerkendesign og bufferlaget mellem grundmaterialet og belægningerne udestår at blive identificeret. Desuden mangler verifikationen af de mekaniske egenskaber samt driftsperformance af den endelige kompound tallerken.

Key figures

Periode:
2015 - 2017
Bevillingsår:
2014
Egen finansiering:
2,49 mio.
Støttebeløb:
2,02 mio.
Støtteprocent:
45 %
Projektbudget:
4,50 mio.

Kategori

Program
EUDP
Fælles overordnet teknologiområde
Energieffektivitet
Projekttype
Forskning
Journalnummer
64014-0545

Dokumenter

Deltagere

MAN Energy Solutions (Main Responsible)
Partner og Økonomi
Partner Tilskud Eget bidrag
Sandvik Powder Polutions 0.65 mio. 0.97 mio.
Danmarks Tekniske Universitet (DTU) 0.39 mio. 0.05 mio.

Energiforskning.dk - en fælles informationsportal for energiteknologiske forsknings- og udviklingsprogrammer.

Logo innovationsfonden
Logo for EUDP
Logo for elforsk