En kravspecifikation til et 20 Nm3 brintlager for en Ford Focus med forbrædningsmotor er blevet opstillet. Det specificerede lager skal fremstilles på grundlag af en kommerciel tilgængelig metalhydrid
Projektet har haft til formål at udvikle og fremstille letvægtslagre til lagring af brint ved højt tryk baseret på fiberforstærkede trykbeholdere. Under projektet er der således konstrueret lagre til
Projektet har haft til formål at bygge en brændselscelledreven bil, der kan bruges til demonstration af brint som drivmiddel til transport. Projektet er baseret på Fiats Seicento Elettra elbil og
Projektets formål har været at bygge et demonstrationsanlæg med ny jævnstrømsteknik på land for at undersøge de tekniske og økonomiske muligheder ved jævnstrømstilslutning af havmølleparker, hvor der
Formålet med projektet var at verificere de aerodynamiske egenskaber for tre Risø-A profiler for at vurdere deres anvendelighed på fremtidige danske vindmøllevinger. Profilerne er udviklet specielt
Projektet omfatter en generel udredningsdel og en projektspecifik del: Generelt: 1) Generelt udredning om sikkerhedstekniske aspekter ved brintanvendelse til køretøjer og tilhørende stationært udstyr
Projektet er første skridt i en F og U indsats med det overordnede formål at udarbejde tekniske retningslinier for tilslutning af vindmølleparker på svage net, og identificere og udvikle tekniske
Dette Annex havde som hovedformål, at etablere en aerodynamisk database med eksperimentelle resultater fra detaljerede rotormålinger ved fem forskellige forskningsinstitutioner: ECN (NL), Delft
Det er sandsynliggjort, at en væsentlig årsag til dobbeltstall er en ustabil laminar separationsbobbel ved forkanten af profilet. Endvidere blev det vist, at det specifikke forløb af udviklingen af
1) At undersøge om den sædvanlige antagelse om Gaussisk (normalfordelt) turbulens er opfyldt i almindelighed og mulige konsekvenser heraf på lastberegninger, som generelt vil være underestimeret som
Projektets formål har været at indsamle data, således at mølle- og vingefabrikanter i Danmark kan skaffe sig en bedre viden om dobbelt stall. Med baggrund i kendte dobbelt stall problemer på
I et tidligere projekt blev der udviklet konkurrencedygtige vindmøllefundamenter. En af de beskrevne fundamenttyper var enkeltpælen. Nærværende projekt gennemfører en videreudvikling af samlinger
Der er etableret en metode til fremstilling af en ny celletype, den anodebårne tynd-elektrolyt celle. Basis for cellen er en 200mum tyk tape cast blanding af zirconia (ZrO2) med 3 mol% yttria (Y2O3)
Der er udviklet en metode til fastlæggelse af total effektiv dæmpning for kantsvingninger for vindmøller. Metoden består dels af en excitermekanisme, som kan excitere kantsvingninger fra maskinkabinen
Fra forskellige kilder berettes om grupper af ens møller, som kører i takt i længere perioder med det resultatet, at den 3P-variation (sinusformet periodisk svingning med en frekvens på 3 x
I perioden omkring 1994-1996 blev det i stigende grad klart, at lynskader på elproducerende vindmøller var et langt større problem end hidtil antaget. Årsagen til det stigende antal skader skal søges
Gennem pilotinstallation af indtil 7 stk. minikraftvarmeanlæg undersøges de faktiske tekniske forhold, herunder driftssikkerhed og mulige gener. Endvidere undersøges energi- og privatøkonomi, idet
Energi E2 samarbejder med de tyske firmaer MTU, Ruhrgas og RWE om videreudvikling af MCFC-teknikken baseret på brændselscellestakke udviklet af det amerikanske firma Fuel Cell Energy (tidligere Energy
I et konsortium med de hollandske energiselskaber ENECO, Essent og NUON, EnergiNed (sammenslutningen af energiselskaber i Holland) har Elsam A/S gennemført en testkørsel med et 100 kW_e SOFC-anlæg i