International skibstransport udleder store mængder drivhusgasser. Hvis man anså skibsfart som et land, ville det ligge på en cirka en sjetteplads i forhold til energirelaterede CO2-emissioner. Den
eWorkVehiclePower-projektet udvikler og demonstrerer et modulopbygget og skalerbart koncept til fleksibel, prismæssig konkurrencedygtig og energieffektiv elektrisk drift af professionelle
Projektet omhandler et membrane-baseret brændselscellesystem. Metanol er brændstoffet som omsættes til elektrisk energi med meget høj (45% virkningsgrad.
For at sikre overgangen til et fossilfrit energisystem er det yderst vigtigt med adgang til billig grøn brint produceret med vedvarende elektricitet. Offshore Hydrogen Wind Turbine projektet
Formålet med dette projekt er at:
1) designe, bygge og demonstrere et høj temperatur brændsels celle system til grønne brændstoffer med en virkningsgrand højere en 40% over et ”state-of the-art”
Formålet med projektet er at udvikle og teste en injektor teknologi der vil kunne gøre det muligt at bruge alternative brændstoffer i kombination med konventionel diesel brændstof. Forbrændingen af
Med projektet er der opnået mange gode resultater inden for forskningen i brintlagringsmaterialer, bl.a. med blandinger af LiBH4 med NaAlH4 samt inden for Li-Sl-N-baserede materialer. Der vil i den
Projektets overordnede mål har været at udvikle et DMFC brændselscellesystem der kan oplade batterier for anvendelse i intern transport samt mobile og stationære anlæg. I projektet integreres DMFC
Projektets formål er at videreudvikle et danskbygget naturgasreformersystem samt optimere delsystemer og totalsystemet bestående af naturgasreformer og brændselscelle kraftvarme generator. Dette skal
Projektet har undersøgt brinttransport i naturgasnettet i et forsøgsanlæg hos Dansk Gasteknisk Center i Hørsholm. Projektet omfattede stålrør fra det danske gastransmissionsnet og plastrør fra det
Formålet med projektet er at udvikle næste generation brændselscelleenhed med tilhørende BoP komponener. Første del af projektet blev bevilget og igangsat i 2005 under PSO (FU5402). Dette delprojekt
En MEA er selve hjertet i en PEM-brændselscelle. MEA'en (på engelsk membrane-electrode-assembly), består af en ionledende membran; to lag katalysatorer - et på hver side af membranen - som en sandwich
Formålet med det ansøgte projekt er at levere testinput til udviklingen af nye, forbedrede cellegenerationer (2,5G- og 3G-celler), der skal gøre det muligt at sænke driftstemperaturen fra ca. 850
Målet med projektet er at undersøge mulighederne for produktion af hydrogenbærere i form af metanol eller ammoniak, baseret på biomasse og/eller overskuds-el. Hidtil har fokus fra dansk side været på
Selv om et energisystem med brint som et væsentligt element vil have mange miljømæssige fordele, betyder brint, der lækker til atmosfæren, en øget risiko for nedbrydning af ozonlaget. For at øge
Projektets formål var at finde og videreudvikle kulstofholdige materialer, der egner sig til lagring af brint, herunder binding og frigivelse under specifikke betingelser. Fire processer til